رابرت هیلیارد ، رسانه های گروهی

جمعیت شناسی

 

مخاطبان رادیو به گوناگونی مخاطبان تلویزیون ، نیستند . وقتی رادیو که امروزه با تلویزیون شبکه ای ، قابل رقابت است در دهه 1950 محو شد ، زمانی که تلویزیون بر برنامه ها و ستاره ها ی بسیار جذاب رسانه قبلی ، رادیو ، پیروز شد ، رادیو برای ادامه حیات ، به مخاطبان محلی ، تقسیم بندی شد . اشکال پیشرفته ایستگاههای مستقل که هدفشان جلب کردن گروه های ویژه ای از شنوندگان است .

ترکیب مخاطبان بالقوه برای یک برنامه یا یک ایستگاه فرضی ، جمعیت شناسی ، گفته می شود . اساس جمعیت شناسی ، سن ، جنس و منطقه تجاری فرضی می باشد . بعضی مطالعات جمعیت شناسی ، در شغل یا تخصص ، درآمد و تحصیلات عمیقترمی شوند . هنگامی که عقاید ، گرایش ها و رفتارهای مخاطبان ، در نظر گرفته می شوند نظیر وابستگیهای سیاسی ، مذهب ، جایی که بینندگان یا شنوندگان ، خرید می کنند و مارک های تجاری که خرید می کنند آن را روان نگاری می نامند . این حالات و عقاید مخاطب ، نوع نوشته فرضی که مخاطب را جذب می کند ، و علاوه بر آن محصول یا خدمتی که مخاطب به احتمال زیاد می خرد را ، مشخص می کند . جمعیت شناسی مخاطبان رادیو ، گاهی حتی دقیقتر از همان مخاطبان تلویزیون است . زیرا رادیو ، واقعا پر از موسیقی است به استثنا بعضی ایستگاه های تمام خدماتی ، ایستگاه های گفتگویی ، ایستگاه های تمام خبری و تمام ورزشی و تعداد محدودی ایستگاه های تخصصی دیگر هر ایستگاهی تلاش می کند تا برای گروه خاصی از شنوندگان وفادار خود که به نوع و شکل خاصی از موسیقی علاقه مند هستند ، برنامه ریزی کند . ایستگاه های رادیو حتی مخاطبان بالقوه را نسبت به جایی ( خانه ، محل کار،اتوموبیل ) و زمانی از روز یا شب ، که گروه مورد نظر ، ممکن است به رادیو گوش کنند ، تفکیک می کنند .

نوع یا شکل یک برنامه موفق ، سریعا تکرار می شود . هنگامی که Hill Street Blues موفق شد ، شمار زیادی از برنامه های پلیسی و کارآگاهی تقلیدی ، صفحه تلویزیون را پر کردند . نوشتن با قاعده و فرمول ، دراغلب مجموعه های تلویزیونی ، رواج دارد . قبل از 20 سال پیش ، بعد از یک مطالعه  روی مسوولیت و رقابت در شبکه های تلویزیونی سراسری ، کمیسیون ارتباطات فدرال ( FCC ) اعلام کرد درکل ، اپیزودهای مجموعه های تلویزیونی بر اساس فرمول ها هستند که قبلا توسط شرکت شبکه تلویزیونی یا اغلب ، قسمت عمده آگهی دهندگان ، تصویب شده است که شخصیتها را می چینند و آنها و رفتارشان را ثابت می کنند و موضوع اصلی را به الگوهای تجاری آزمایش شده محدود می کنند . چیزی تغییر نکرده است !

استثناهایی وجود دارد . بعضی از مجموعه برنامه های مستقل ، اپیزودهای مستقلی با کیفیت بالا را ارائه می دهند . بعضی از مجموعه های کوچک عالی بوده اند (دیگران اغلب کیفیتی بسیار پایینی دارند) علاوه بر آنکه متنها به مهارت در تکنیک فرمولی نیاز دارد ، فرصت برای نویسندگان وجود دارد تا متنهایشان را با ارزشهای بالای هنری ، پیشرفت بدهند .

 

 

بعدی       فهرست   قبلی

 

+


Technorati Profile
  RSS 2.0