اسطوره ماندنی است

14 مرداد ماه ، جمعی از شیفتگان بابک بیات در خانه ی هنرمندان گرد هم آمدند  تا شاهد دومین اکران خصوصی فیلم بن بست ساخته ی مصطفی شیری باشند ، فیلمی مستند در باره ی بابک بیات . پیشتر در مراسمی که به مناسبت اولین سالگرد درگذشت استاد در خانه ی هنرمندان برگزار شد ، دقایقی از این فیلم به نمایش در آمده بود ، اما فیلم بن بست ، ویرایشی دیگر از آن فیلم به همراه  مصاحبه هایی با سیروس الوند ، بهرام بیضایی ، مسعود کیمیایی ، احمد رضا احمدی و بهروز افخمی و دکتر سریر درباره ی بابک بیات بود . چند نکته درباره ی این فیلم و گفته های دوستان بابک بیات وجود داشت که حیفم آمد در اینجا بازگو نکنم .

  • جالبترین و مهمترین نکته در مورد فیلم این بود که دقایقی از تیتراژ برهنه تا ظهر با صدای داریوش اقبالی و همینطور دقایقی از فیلم فریاد زیر آب با بازی داریوش و صدای او ، در فیلم وجود داشت که باعث خوشحالی دوستداران بابک بیات شد ( البته طبق گفته ی کارگردان اولین اکران عمومی این فیلم در مهر ماه در جشنواره ای خواهد بود که به نظرم ، این دقایق حتما از فیلم بریده خواهند شد )
  • سیروس الوند گفت که بابک بیات برای ساخت تمامی موسیقی فیلم هایش ، با او مشورت می کرده و نظر سیروس الوند در موسیقی فیلم های بابک بیات ، موثر بوده است .
  • بهرام بیضایی از ساخت موسیقی فیلم شاید وقتی دیگر گفت  که چگونه بابک برای این فیلم به خودسازی پرداخته است و در ساخت موسیقی این فیلم ، از نظر روحی عرق ریخته است و پس از آنکه به تم اصلی موسیقی می رسد و این تم مورد پسند بیضایی قرار می گیرد ، بابک بیات در آغوش بیضایی دقایقی گریه می کند .
  • اما احمد رضا احمدی با اینکه در مورد بابک بیات و ارزش هنر و موسیقی و شخصیت او حرفهای خوبی زد ، چیزی گفت که من به شدت از شنیدنش ناراحت شدم . او گفت : (( هر کی رفت ، رفت ، به قول خیام موقعی که می میریم ، می ریم کنار آدمایی که 4000 سال پیش مردن ، تموم شد دیگه ، بعدشم کسی ارجاع نمی کنه ، بعدشم ما مردم کم حوصله ای هستیم ، دنبال نخواهیم کرد ، ...)) نمی دانم شما چقدر با موسیقی بابک بیات زیسته اید ، اما یقین دارم هیچکدام از دوستداران بایک بیات او را فراموش نخواهند کرد و حتی چه بسا با گذشت زمان ارزش ملودی های جاودان او بیشتر شود .
  • بهروز افخمی هم گفت با واژه در مورد موسیقی بابک بیات نمی توان حرفی زد .
  • بعد از نمایش فیلم دکتر سریر گفت : هر موسیقی بابک از هستی او کنده می شد و با هر موسیقی چیزی از وجود او کم می شد .
  • مصطفی شیری کارگردان فیلم هم از مرگ آگاهی بابک بیات در طول ساختن فیلم گفت و اینکه در زمانی که که هیچکس از بیماری استاد خبر نداشت ، بابک بیات به مرگ می اندیشید و این از حرفهایی که باک بیات در فیلم می گفت هم ، مشخص است .

اما به نظرم یکی دو گفتگو در فیلم جا افتاده بود  ، یکی گفتگو با داریوش فرهنگ که اولین بار بعد از انقلاب با موسیقی سریال سلطان و شبان او ، نام بابک بیات برای تمام مردم شناخته شد و دیگر ، گفتگو با مهدی فخیم زاده درباره ی موسیقی ولایت عشق .

و در ویرایش قبلی فیلم در جایی بابک بیات چند بیت از غزلی از حافظ را دکلمه می کرد که در این ویرایش ، این قسمت وجود نداشت . آن چند بیت :

گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد

بسوختیم در این آرزوی خام و نشد

فغان که در طلب گنج نامه ی مقصود

شدم خراب جهانی ز غم تمام و نشد

به لابه گفت شبی میر مجلس تو شوم

شدم به مجلس او کمترین غلام و نشد

به کوی عشق منه بی دلیل راه قدم

که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد

دکلمه ی ابیات بالا با صدای بابک بیات >>> ـــــــ

 

  
نویسنده : مهرداد ; ساعت ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٥ شهریور ۱۳۸٧
   

فرستادن به: Balatarin :: Donbaleh :: Facebook :: Twitthis :: 100C :: Del.icio.us :: Digg :: Friendfeed :: Technorati :: Subscribe to Feed

پيام هاي ديگران ()    +


Technorati Profile
  RSS 2.0